De ce recuperatul somnului în weekend nu funcționează

A dormi până târziu în weekend-uri poate să nu te protejeze de consecințele privării de somn.

Folosesti weekend-urile pentru a prinde somnul din urmă? Dacă da, ar trebui să regândiți puțin situația. La adulții tineri, folosirea week-end-urilor pentru a-și recupera somnul din timpul săptămânii poate prezenta riscuri pentru sănătate. Acestea includ mese târzii, creșterea în greutate și sensibilitatea scăzută la insulină (hormonul care controlează zahărul din sânge).

Ideea este că dormind mai multe ore în weekend nu este un obicei prolific, spune Paul Shaw. Este neurolog de la Universitatea Washington din St. Louis, Mo. „Nu este așa de simplu să spui:” Oh, dacă dorm în weekend, voi fi mai bine „, spune el.

Din anii 1990, oamenii de stiinta au inteles ca lipsa de somn poate dauna sanatatii cuiva. Modificările pe care le provoacă pot duce la obezitate și diabet de tip 2. Cu toate acestea, în 2014, puțin mai mult de unul din trei adulți din S.U.A. a raportat că dorme ​​mai puțin decât este recomandat, adică șapte ore pe noapte. Acest lucru este în conformitate cu Centrele din S.U.A. pentru Controlul și Prevenirea Bolilor.

Echipa de cercetători a analizat trei grupuri de persoane de tineri adulți. Timp de aproximativ două săptămâni, fiecare grup a urmat un program stabil de somn. Un grup a dormit în jur de opt ore în fiecare noapte. Un alt grup dormea doar cinci ore. Cel de-al treilea grup a putut să doarmă ori de câte ori și oricât de mult voiau în weekend.

Ultimul grup a rămas până la miezul nopții sau la 1 dimineața în zilele de vineri și sâmbătă. Următoarea dimineață, au dormit până la 11:00 până la prânz. Dar, de asemenea, au rămas până duminică târziu. Asta le-a lăsat doar șase ore de amânare înainte ca următoarea săptămână de lucru să înceapă. De-a lungul întregului weekend, acești oameni au avut doar aproximativ 1,1 ore mai mult somn decât ceea ce avea nevoie corpul lor, au constatat cercetătorii.

„Așa că au dormit mai mult”, notează Depner. Dar nu a fost suficient pentru a compensa somnul pe care l-au pierdut în timpul săptămânii.

Oamenii din studiu care au avut prea puțin somn în fiecare noapte au luat în greutate. La fel și cei care dormeau mult în weekend. Până la sfârșitul experimentului, persoanele din ambele grupuri au câștigat o medie de 1,5 kilograme (3,3 kilograme).

Totul despre calorii

Depner spune că acest lucru se întâmplă pentru că pierderea somnului interferează cu hormonii care controlează foamea, cum ar fi leptina. Deoarece recuperarea din weekend a schimbat ceasurile interne ale corpului. În timpul săptămânilor de lucru, ambele grupuri au mâncat aproximativ 400-650 de calorii în gustările târzii. (Acestea includ alimente cum ar fi covrigi, iaurt și cartofi.)

Dar cele două grupuri au fost diferite atunci când a venit vorba despre sensibilitatea la insulină. Cercetătorii au analizat modul în care toate țesuturile din organism au răspuns la insulină. Sensibilitatea lor la hormon a scazut cu aproximativ 27% in timpul studiului. A fost mai rău decât ceea ce se vedeau la cei care dormeau cinci ore în fiecare noapte. Sensibilitatea lor la insulină a scăzut doar la jumătate.

Se pare că odihna este „al treilea pilon al unui stil de viață sănătos: somn, exerciții fizice și dietă”, spune Liu. „Nu ai spune cuiva: trebuie să ai o dietă bună de luni până vineri, dar în weekend poți să mănânci ce-ți place „, notează el. „Cred că este același principiu și cu somnul.”

Related Posts